Bag om Apples populære designs

Der er ingen tvivl om at designet på Apple produkter holder en høj kvalitet og er en af de klare varemærker ved brandet. De fleste forbinder Apple med designmæssig topklasse. Elegante, smarte og stilfulde designs, der appellerer bredt og slår alle konkurrenter i branchen på det punkt.

Designerportalen synes det er interessant, at en virksomhed har kunnet opbygge så stor en loyalitet og brandværdi. Apple har millioner af kunder verden over, der er villig til at betale ekstra for Apple-designet. Designer-portalen.dk prøver at kigge bag facaden, for at give dig et indblik i hvordan de er blevet så populære.

Innovation – også i designarbejdet

Innovation har altid være den overordnede overskrift, når man taler om Apple Inc. De er kendt for at være først med mange ideer og produkter. Deres iPad 2 er en af de seneste eksempler på innovationen, hvor de har været foran konkurrenterne og skabt en salgskilde der topper listen på mange ønskelister.

Det samme gør sig gældende inden for deres designarbejde, hvilket er en klar årsag til deres nuværende status. Jonathan Ive har været en central skikkelse, da han har bidraget til designet af produkter som iMac og iBook, der har vundet fornemme designpriser. Apple har tilmed produkter der er blevet udstillet på Museum of Modern Art.

Man kan undre sig over, at konkurrenter ikke har formået at ramme samme anerkendelser for deres designmæssige arbejde, men Apple har formået at finde den gyldne mellemvej.

Kernegruppen i markedet, der har fungeret som pionerer og fået flere med på ‘Apple-vognen’.
Kendetegn som elegance, stilrene farver og et eksklusivt udtryk, suppleret med god funktionalitet, har været en vigtig del af succesen.

En anden vigtig del af succesen, er deres indsats for at beskytte designet fra konkurrenterne. Det er nemlig en væsentlig årsag til, at konkurrenter har haft svært ved at efterligne. Det har medført mange fogedforbud og juridiske sager, med specielt Samsung og Google.

Bag hele historien om populære Apples design, ligger altså ligeledes en række forbud og rettigheder, som deres juridiske afdeling har kæmpet for at fastholde.

Ridder-pris til Apple designer

Hele den her udvikling har manifesteret sig ved at Apple’s designchef, engelske Jonathan Ive, er blevet slået til ridder for sin indsats. Du kan læse en uddybende artikel om emnet på Business.dk.

Det er en ekstremt prestigefyldt titel, der fint understreger det momentum de har formået at skabe i det internationale marked. En strømlining af designet på alle produkter, så de skriger langt væk af Apple, kvalitet og flot design.

Kunder ved hvad de kan forvente og de har skabt en stor brandværdi og kundeloyalitet blandt forbrugerne, der i høj grad er forårsaget af designet af deres produkter.

Del artiklen...Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterEmail this to someone